Styrelsen informerar

  • 30 mar 2015

Styrelsen i Västerås Simsällskap kommer att skicka ut ett nyhetsbrev efter varje styrelsemöte eller vid annat tillfälle den anser att det behövs.
Nyhetsbreven finns att läsa under "VSS personal - styrelsen" i menyn.
Klicka på "läs mer" nedan för att läsa det första brevet.

Västerås Simsällskaps styrelse informerar
mars 2015

Avgifter, efterlysningar, dagsverken

Här kommer ett nyhetsbrev från styrelsen. Information ska hädanefter komma efter varje styrelsemöte eller annars när behov finns.
__________________

Tränings-, tävlingsavgifter och lägerkostnader

Som bekant har föreningen under några år haft svårt att få ekonomin att gå ihop. Som en konsekvens av detta kommer några förändringar att införas under 2015 i syfte att få en ekonomi i balans och därmed säkerställa föreningens framtida verksamhet.

Träningsavgifterna justeras så att ökade kostnader för inträde kompenseras för. Träningsavgifternas storlek är kopplat till antal träningstillfällen per vecka precis som tidigare.

En översyn av tävlingsavgifterna för simidrottare har gjorts. Nytt är att varje simidrottare ska stå för 100 % av sina kostnader för startavgifter, kost och logi. Beroende på hur många starter som görs och vad varje start kostar kan det bli dyrare eller billigare för den enskilde simidrottaren jämfört med tidigare kostnad om 200 kr per tävlingsdag.

Att varje simidrottare ska stå för 100 % av sina kostnader innebär även att de extra subventioner som funnits för SM-kvalade simmare, landslagssimmare etc. är borttagna.

Det som föreningen fortfarande står för är:

  • samtligas resa vid gemensamt anordnade resor,
  • tränarnas kostnader vid tävlingar och läger.

Dessutom är riksmästerskapen avgiftsfria. De simidrottare som tidigare hade de extra subventionerna tillhör således fortfarande dem som är mest subventionerade av föreningen i sitt tävlande.

Även när det gäller lägren ska simidrottarna stå för 100 % av sina kostnader, medan föreningen som sagt står för medföljande tränares kostnader.

Om kostnaden för läger upplevs som hög, vill vi informera att det finns inga invändningar från styrelsens sida att grupperna själva försöker finansiera sina läger, exempelvis genom försäljning av produkter eller anordnande av loppis. Det är också viktigt att varje grupp inom sig diskuterar vart man vill åka och gränsen för vad det får kosta, så att det inte blir så att någon inte kan följa med för att kostnaden är för hög.

Har ni frågor gällande avgifterna, kontakta ordförande Kristina Jaros Åberg, på 070-516 09 54 eller jaros.aberg@bahnhof.se

Efterlysning – kommittémedarbetare sökes, snarast!

Ett annat led i att stärka ekonomin är att arbeta mer strukturerat för att få intäkter och för att minska kostnader. Det finns en stor vilja hos medlemmarna att vara delaktiga men det är inte alltid lätt att veta vem som ska göra vad och vem man ska vända sig till. Vi behöver kanalisera det engagemang som finns i kommittéer.

De som det är mest brådskande att få igång är;
en Marknads-/sponsorkommitté som ser över våra avtal samt utvecklar befintliga och hittar nya inkomstkällor,
en Tävlingskommitté som planerar tävlingar med framförhållning och ser till att de kan genomföras.
Även en Badhuskommitté brådskar, en grupp som är med och bevakar våra intressen vid byggnationen av den nya anläggningen.

I varje kommitté kommer det i regel att ingå en styrelseledamot och/eller en av VSS:s anställda. Längre fram kommer vi att tillsätta även en Breddkommitté, en Simkommitté och en Klubbkommitté, men just nu prioriteras de tre förstnämnda.

Vill du ingå i en kommitté eller veta mer om vad det innebär; kontakta ordförande Kristina Jaros Åberg, kontaktuppgifter enligt ovan.

__________________

Dagsverken period 1/2015

I skrivande stund är det inte klart om Anhörigpolicyn kommer att vara kvar, om den kommer att modifieras eller om den kommer att tas bort. Det kommer att bestämmas på det extra medlemsmötet i april. I vart fall är periodens totala antal dagsverken fastställda av styrelsen. För perioden januari – augusti 2015 är det beräknat till totalt 390 stycken, (se länk…)

Kommande arrangemang som kräver stora personella resurser men som är viktiga för vår verksamhet är;

Västerås Meet den 25 – 26 april. Kan du vara tävlingsfunktionär under något eller några pass, hör av dig till evaskytt@hotmail.com
Triathlon-SM den 18 – 19 juli. VSS är en av medarrangörerna. Vi ansvarar dels för simmomentet, dels för växlingsmomentet.
Kan du ställa upp som funktionär, hör av dig till Per Skytt per.skytt@se.abb.com (simning) eller Malin Hedberg hedberg.malin@live.se (växling).
Simmarsöndagen den 9 augusti. Vi återkommer med hur man anmäler sitt intresse för att vara delaktig i den.

__________________

Efterlysning 2 - revisor

Det saknas ännu en revisor och en revisorssuppleant för granskningen av verksamhetsåret 2015. Är du intresserad, kontakta valberedningens representant Tommy Uzelac på tommy.uzelac@ica.se eller 070-558 29 49

Styrelsen önskar samtliga medlemmar en GLAD PÅSK!